Liebherr LR1600/2 rupskraan met vakwerkgiek(schaal 1:87, fabrikant Herpa).

Deze grote, zeer gedetailleerde kraan moet nog helemaal opgebouwd worden, daarom heeft dit veel weg van een bouwpakket. Hoewel er in principe niets aan gelijmd hoeft te worden, moet er soms ter versteviging een onderdeeltje met lijm worden vastgezet.                  In de doos zit een uitgebreide bouwbeschrijving waarin bijvoorbeeld duidelijk met foto's en beschrijvingen wordt weergegeven hoe je de kabels om de katrollen moet wikkelen bij de opbouw, erg handig dus.

Het boekje met beschrijving.

                                                                                                                      Er zitten 3 hijsblokken bij: 125ton, 300ton en 600ton(vlnr).

De grote doos van Herpa.

De rupsen worden vervoert door de firma Sarens uit België.

                                                                                                                      Ook de kraan zelf(de basis) wordt vervoert door Sarens.

                                                                                                                      Een heleboel contragewichten zijn nodig voor deze kraan.

                                                                                                                      Nog wat gewichten en achterop ligt het 300tons hijsblok.

Van Grinsven BV verzorgt het vervoer van de vakwerkgiek. Deze bestaat uit twee lange delen, prima voor de uitschuifbare Nooteboom.

De opbouw van de kraan

Allereerst zijn de rupsen aan de basis van de kraan bevestigd.

Hier heb ik de uitklapbare steunpoten voorzien van de stempels en schoren, het zijn er vier in totaal.

Aan beide kanten zijn nu boven de steunpoten een bordes met trap en een bordes zonder trap aangebracht.

Nu begin ik met een lastige klus: het wikkelen van de draad tussen de schijven op de bovenbouw en die van het SA-bock. Het SA-bock is het grote frame aan de bovenzijde van de bovenbouw dat aan de voorkant kan scharnieren. Aan het uiteinde daarvan bevinden zich een aantal rollen(schijven). Op het vaste deel van de bovenbouw bevinden zich de lieren, de motoren en achteraan ook een rollenpakket. Deze twee rollenpakketten moeten door middel van draad met elkaar worden verbonden. Dit geheel dient er later voor om de giek op en neer te kunnen bewegen. Door de vele wikkelingen is dit dus een supersterke constructie.

Het SA-bock moet omhoog worden gezet om het wikkelen te vergemakkelijken. Hiervoor is een hulpbalk bijgeleverd en deze plaats je vooraan onder het SA-bock tussen hijslier 1 en 2, zodat deze omhoog blijft staan.

Dan kun je beginnen met wikkelen, een erg precies en lastig werkje.

Hier zijn de wikkelingen klaar en heb ik de twee opgerolde lieren weer teruggeplaatst in het huis. De dunne reepjes karton bovenaan stak ik steeds tussen het frame en de rollen, omdat deze erg makkelijk van de schijven aflopen. Door de kartonnetjes worden zij mooi op de plek gehouden. Het wikkelen heeft mij veel hoofdbrekens gekost en ik wilde er zelfs bijna mee stoppen, maar na vier keer proberen wilde het dan toch lukken. Als je in ieder geval zorgt voor voldoende licht rondom dan gaat het het beste. Bij de laatste poging heb ik de kraan buiten gezet, toen lukte het wel...

De hulpbalk onder het SA-bock verwijder ik pas op het laatst als ik zeker weet dat de kraan in balans is. Want als de wikkelingen slap komen te staan en van de schijven aflopen kun je weer vooraan beginnen, liever niet dus!

Dan verder met het plaatsen van de ballasthouders met ballast, onderaan tussen de rupsen. Dit geeft de kraan extra veel stabiliteit.

En zo ook de contragewichten aan de achterzijde van de bovenbouw. Deze ballast zorgt voor het tegengewicht als er gehesen gaat worden. Hoe meer ballast op die plek, des te meer kan de kraan voor aan de haak hijsen(bij deze kraan tot max. ca.600ton).

De opbouw van de giek. Deze bestaat uit twee delen die gewoon aan elkaar moeten worden gekoppeld.

De tuidraden moeten na gekoppeld te zijn twee lange slierten worden. Deze vormen straks de verbinding tussen SA-bock en de giek.

Op de linker foto zijn zij al gekoppeld aan de kop van de giek. Rechts ligt de giek klaar om aan de basis te worden bevestigd.

                                                                                                                        De giek is gekoppeld. 

De giek wordt vaak geplaatst door een mobiele hulpkraan, maar de rupskraan kan dit zelf ook(althans het eerste stuk). In dat geval worden de lieren van het SA-bock zo ver afgerold dat deze helemaal naar voren kan klappen. Dan wordt (het eerste deel van) de giek aan het SA-bock gehangen en aan de basis gekoppeld. Als de giek helemaal is opgebouwd worden de tuidraden aan het SA-bock vastgemaakt. Als de lieren zich dan weer oprollen wordt tegelijkertijd de giek omhoog getrokken.

De tuidraden zijn bevestigd en de giek staat omhoog, ik heb dit toch maar zelf met de hand gedaan...

Eigenlijk moet er tussen de giek en tuidraden ongeveer op de helft een verbindingsstang worden bevestigd, maar ik heb deze weggelaten. Dit omdat ik het mooier vind dat de tuidraden van onder tot boven recht lopen en bovendien heb ik deze stang op foto's van de echte machine nog bijna niet gezien.

Dan het plaatsen van de bordessen met hekjes aan de bovenbouw. Volgens de beschrijving moest je dit al helemaal in het begin doen, maar dat is niet handig. Doordat je steeds met de bovenbouw bezig bent zitten ze alleen maar in de weg. Daarom plaats ik ze pas aan het einde van de opbouw.

Als laatste moet het hijsblok aan de kabel van de hijslier worden gehangen, dat klinkt simpeler dan het is.

Ik wilde het 300tons hijsblok aan de kraan gaan hangen, maar dat viel vies tegen. Voor dit blok moet je 6 wikkelingen maken tussen de rollen van de kop bovenop en de rollen van het hijsblok. Maar je loopt al snel tegen problemen aan. Het dunne draad moet precies door een nauwe opening(ca 18x) en dat wil al nagenoeg niet lukken. Als dat al gelukt is moet de draad mooi op de schijf blijven lopen en dat is het tweede probleem. Grote kans dat de draad bij het verder wikkelen van de schijf loopt en dus om het asje van de schijf gaat zitten. Dit is niet gewenst, want de draad komt dan klem te zitten en loopt daar vast. Bovendien gaat het hijsblok dan scheef hangen. En iedere keer dat dit gebeurt moet je weer van voren af aan beginnen, slopend dus.

Aangezien dit nog een groter probleem is dan de wikkelingen van het SA-bock heb ik maar besloten om dit hijsblok te schrappen en het 125tons hijsblok te gaan gebruiken. Deze moet eigenlijk 3 wikkelingen hebben, maar zelfs dat is niet te doen.

Daarom heb ik de draad maar een paar keer gewikkeld en daar genoegen mee genomen. Ach, dit kijkt toch ook wel mooi...

De kraan is nu helemaal gereed en opgebouwd. In de haak heb ik een last gehangen om de draad mooi strak te houden en het geheel goed in balans te houden.

Hieronder volgen nog diverse foto's van de opgebouwde kraan.

Enkele afmetingen van het model. Deze is in schaal 1:87, dus 1cm van het model is 87cm in het echt.

Ook al is dit eigenlijk geen bouwpakket voelt het toch wel zo. Het was een behoorlijk karwei om het ding op te bouwen. Dat geeft niks als alles meteen past en je zelf niets hoeft te wijzigen. Maar vele malen ben ik dingen tegengekomen die ik moest wijzigen, omdat het gewoon niet paste. Vaak moet je pinnetjes korter of smaller maken of gaatjes boren die er niet zitten. Al met al vind ik dit een beetje slordig van de fabrikant, zeker als je qua prijs zoveel vraagt voor een (kant-en-klaar) model.

Maar uiteindelijk is het wel een topmodel geworden en dat was de bedoeling.

Maar weer een draadkraan van Herpa gaat er bij mij hoogstwaarschijnlijk niet meer komen, sorry Herpa...