Verbouw: augustus/september 2024

 

Dit verslag gaat over het verbouwen van een Liebherr T264 mijnbouwtruck van fabrikant Siku.

Dit soort grote dumptrucks zijn hoofdzakelijk te verkrijgen in schaal 1:50 en in veel mindere mate in schaal 1:87. In laatstgenoemde H0-schaal(=1:87) heb je onder andere de Komatsu 785HD van Kibri(bouwpakket), De Cat 797 en 772 van Diecast Masters, de Hitachi EH5000 AC-3 van TMC Scalemodels en de Liebherr T264 van Siku. Wellicht zijn er nog meer maar die zijn meestal moeilijk te vinden of onbetaalbaar. 

De Komatsu 785 en Cat 772 zijn relatief kleine dumptrucks, de Komatsu heb ik al in mijn verzameling. De Cat 797 is wel een mooie grote truck, maar is bijna niet meer te krijgen en de prijs is erg hoog. Zo is het ook met de Hitachi, deze is wel te vinden en verkrijgbaar maar is ook duur. Een echte verzamelaar of liefhebber zal wel zoveel uitgeven voor een model op deze kleine schaal.

De Liebherr T264 van Siku is goedkoop, overal te bestellen en heeft best wel de goede look van de echte machine. Echter hierbij heb je weer te maken met een stevig gebouwd model dat bedoeld is voor spelende kinderen en dus tegen een stootje moet kunnen. De details die je hierop aantreft zijn dan ook dik en robuust gebouwd.

Naar mijn mening mochten er nog wel wat details bij en mag overigens het hele model flink worden aangepakt.

Al met al is dit een mooi model om eens goed te gaan verbouwen en op te pimpen. Ik heb dit model al in mijn verzameling, maar heb er toch nog eentje bijgekocht via Marktplaats waar wat aan mankeerde. Perfect om te gaan verbouwen. De originele houd ik dan ook origineel, is ook mooi om de verschillen later te zien. Hieronder volgt het bouwverslag.

 

Eerst wat foto's van het originele model.

Ik begin met het strippen van het model. Als eerste haal ik de bak eraf, daarna de wielen en de onderplaat.

Hier is alles gestript en blijft de kale romp over.

Even alle onderdelen bij elkaar gelegd.

Eén van eerste dingen die mij opviel was dat de bak niet erg ver kon kiepen. Dat komt omdat de stalen uitsteeksels van de bak al vrij snel tegen de kunststof uitsteeksels van de romp aankomen. Dit heb ik opgelost door de uitsteeksels van kunststof af te zagen. Het duurt nu veel langer voor ze elkaar raken en kan de bak dus veel verder kiepen. Punt is wel dat als je de bak te ver kiept de drijfstangen uit de cilinders komen en je ze er weer in moet steken. Je moet dan dus even het moment schatten dat de drijfstangen nog net blijven zitten. Het is natuurlijk de kunst om er net genoeg af te zagen, zodat de drijfstangen er sowieso niet uitspringen, maar dat valt niet mee. Desnoods maak je de opening weer iets kleiner met een dun plaatje.

Wat me ook opviel en wat ik jammer vond was dat de voorwielen niet gestuurd waren, maar dat is natuurlijk nagenoeg nooit bij een model van Siku. Ik vond het dus een uitdaging om zelf een stuurinrichting te bedenken en te maken.

Daarvoor heb ik twee kunststof buisjes gebruikt die dienen als grote schokbrekers waar straks het wiel aan wordt bevestigd. De grote schroef houdt het geheel bij elkaar en het rietje dient als opvulling ivm speling. Het ijzeren haakje dient als bevestigingspunt voor de stuurstang later. Op de rechterfoto heb ik alles op maat gemaakt en kan zo in elkaar worden gelijmd. Het kokertje met gaatje is draaibaar, de koker daarboven niet. In het gaatje komt straks het kleine asje van het wiel.

De schokbreker voor de rechterkant.                                                      En hier zit hij op zijn plek. Dit vult ook mooi het kale witte stuk op.

Ook de linker schokbreker is aangebracht. 

Aan de achterzijde van de romp tussen de achterwielen zitten korte dikke cilinders die bevestigd zijn aan de scharnierpunten aan de onderzijde van de bak. Deze zijn er denk ik voor bedoeld om de grote krachten op te vangen die ontstaan als de bak wordt gevuld met materiaal. Siku heeft deze cilinders heel subtiel en klein in de romp gegoten, deze moesten naar mijn mening veel groter en dikker worden. Deze heb ik dus nagemaakt van kleine kunststof Kibri-onderdeeltjes en gelijmd op de juiste plek.

De dubbele wielen aan de achterzijde heeft Siku tegen elkaar aan geplaatst. Dit is niet realistisch, want er moet ruimte tussen zitten. In die opening hangt namelijk een stang(of ketting) die er voor dient om grote stenen tussen de wielen weg te houden. Indien er een steen klem gaat zitten kan er grote schade ontstaan aan de banden, zo'n stang is dus wel gewenst.

Hier zitten de wielen nog strak tegen elkaar.                                            Dat los ik op door er een ringetje tussen te lijmen.

Nu is er een opening en dus ruimte voor een stang.                              En die stang maak ik ook weer van de welbekende onderdeeltjes.

De stangen zijn klaar en kunnen worden bevestigd aan de onderkant van de bak. Ze kunnen scharnieren en hangen dan op de plaats.

De grootste wijzigingen of toevoegingen zijn nu gedaan. De overige details komen later aan bod.

Wat ik ook niet mooi vind is een witte dumptruck, hoewel de meeste Liebherr-dumptrucks dat wel zijn. Maar geel vind ik veel mooier, dus ik maak grote delen van de truck geel. Hieronder liggen de grote onderdelen klaar die allen worden voorzien van de gele of donkergrijze kleur. Op de voorgrond liggen nog een verbindingsstuk voor de schokbrekers dat later wordt aangebracht en de wielnaven voor de achterste wielen die ook op het laatst pas worden geplaatst.

Al deze onderdelen zijn hier in de grondverf gezet. De twee kasten bovenop het plateau en ook de cabine(niet op deze foto) blijven wit.

Dan is het eerst de beurt aan de onderdelen die geel moeten worden zoals de boven-en voorzijde van de romp en de kiepbak.

De overige onderdelen worden donkergrijs op de uitlaten na, deze heb ik zilverkleurig gemaakt.

Voor de achterzijde heb ik een lichtbalk gemaakt met twee rode en oranje lampen, aan de voorzijde heb ik een trap toegevoegd.

Voordat de onderplaat weer wordt aangebracht moeten we eerst de achterwielen terugplaatsen. Deze worden namelijk door de onderplaat opgesloten in een groef, zodat de as van de wielen mooi op zijn plek blijft.

Dan ga ik weer even verder met wat toe te voegen details.

Allereerst komen er twee grote brandblussers te staan op het plateau bovenop. Ik heb ze weer nagemaakt met kunststof buisjes.

Dan verder met een linker-en rechterspiegel. Deze zijn gemaakt van dik binddraad, stukje gaas, kunststof plaatjes en zilverpapier. Zij worden beiden bevestigd aan een reling die ik pas op het laatste moment ga aanbrengen op het plateau. Overigens ga ik de relingen en trap niet vervangen, al zijn ze wat aan de dikke kant. Het stoort niet echt en namaken met ijzerdraad of zo zou toch weer veel werk zijn.

Hoewel je het bijna niet kunt zien vond ik het ook wel mooi om in de cabine een stuurtje aan te brengen, want dat zat er niet in. Toch wel handig als je zo'n zware kolos ergens heen moet rijden.

Het interieur zonder stuur.                                                                         Een stukje stroomdraad gaat dienen als stuurwiel.

Het vierspaaks stuur een beetje proberen na te maken van de echte.    Het interieur met stuur, het lijkt wel een sportauto!

Spatlappen voor de voor-en achterwielen, gemaakt van zwart papier.   Twee grote zijlichten voor aan de zijkanten van het plateau.

Verder heb ik vele rode en oranje lampjes aangebracht zoals die op de echte ook zitten. Ook heb ik logo's aangebracht zoals Liebherr, Litronic plus, T264, roostertjes, gevarenstickers en de werklampen geaccentueerd. Dit is op de volgende foto's allemaal te zien.

Hier heb ik het verbindingsstuk tussen de schokbrekers aangebracht en vormt zo dus de vooras. Ook de stuurstang is op de haken geplaatst. Deze zorgt ervoor dat beide wielen tegelijk dezelfde kant op draaien. Ook heb ik hier de dubbele uitlaat weer teruggeplaatst.

De onderdelen liggen klaar om te worden samengevoegd.

Hier is de kiepbak geplaatst op de romp.

Daarna kunnen de voorwielen worden geplaatst.

De nieuwe vooras is dus gestuurd, een hele vooruitgang!

De voorwielen zijn nu voorzien van spatlappen. De (aangedreven)achterwielen krijgen een wielnaaf, gemaakt uit een Paracetamolstrip.

Nu is de verbouwing klaar, tijd om deze grote jongen op de foto te gaan zetten!

Dit soort zware voertuigen zie je vaak in dagbouwmijnen waar ze samenwerken met grote hydraulische graafmachines of schaafshovels. Hieronder staat de Liebherr naast de Cat 6060 hydraulische graafmachine die hem gaat vullen. De vulling van de bak moet je er zelf even bij denken, ik vind het nu geen geschikt moment om al met echt zand of iets soortgelijks aan de slag te gaan.

De kiepbak is na 3 tot 4 scheppen vol, dus de dumptruck kan wegrijden.

Het denkbeeldige materiaal kan worden gedumpt aan de rand van een diep gat van de groeve.

Hieronder is het verschil van kiepstand van de bak goed te zien als het originele en verbouwde model langs elkaar staan.

Tot zover de verbouwing van de Liebherr T264 van Siku. Aangezien ik er best veel details aan heb toegevoegd en diverse wijzigingen heb aangebracht vind ik hem er toch wel van opknappen. De kale dumptruck zoals die was is in ieder geval verdwenen(er staat nu dus wel een andere langs) en zo is mijn doel ruimschoots behaald!

Tot slot nog even het originele en verbouwde model langs elkaar.