Na het langdurige en complexe bouwproject van de kolencentrale is het weer eens tijd voor een relatief simpel bouwpakketje van fabrikant Kibri.

Deze keer is het van een Mercedes-Benz Actros 1843 met een silo-oplegger, deze wordt gebruikt voor het vervoeren van cement. Gewoon de kunststof onderdeeltjes uit het raampje halen en bouwen volgens een bijgeleverde bouwtekening, dat is toch ook wel weer eens leuk.

Onderstaande combinatie gaat het worden.                                             De technische gegevens en inhoud van het bouwpakket.

Alle onderdeeltjes zijn mooi aangegeven met nummers.                  Ik begin gewoon met tekening 1, het onderstel van de 2-assige truck.

Alle onderdeeltjes van het onderstel uitgesneden en ontdaan van de braampjes. Rechts de onderkant van het onderstel.

Het onderstel met zijn onderdelen is nu klaar. Rechts nu de bovenkant van het onderstel. Vooraan is het motorblok zichtbaar, verdere onderdelen zijn onder andere het luchtfilter, de brandstoftank, trekhaak en het reservewiel.

Dan verder met tekening 2, de opbouw van de cabine en het aanbrengen van de assen met wielen en nog wat onderdelen.

Na het samenvoegen van het eerste deel en de aanvullende onderdelen is het onderstel nu echt klaar.

Dan verder met de cabine. Het stuur en de stoelen zijn aangebracht op het onderste gedeelte van het interieur .

Op het interieur wordt de 'glazen' binnenkant gelijmd. Dit geheel moet daarna in de binnenkant van de cabine worden geschoven. Toen ik dat had gedaan kwam ik er achter dat de beglazing flink was beschadigd. Ik vond het wel vreemd, want ik had de delen toch echt mooi recht op elkaar gelijmd. Na te kijken waar dat aan kon liggen denk ik dat het (deels) aan de ruitenwissers ligt, waarschijnlijk liggen ze door een fabrieksfoutje te ver naar binnen. 

Laten zitten vond ik geen gezicht dus heb ik de glazen kap er weer afgesloopt. Ik had het plan om de ruitjes uit te knippen uit een kijkvenster van een doosje wat ik nog had liggen. Die op maat geknipte ruitjes heb ik er aan de binnenkant tegenaan gelijmd.

De voorruit heb ik met een lip tegen het plafond aan gelijmd. Zo is hij veel makkelijker aan te brengen. Rechts de linker zijruit.

Het resultaat, best nog mooi gelukt. Rechts de etiketjes die op de cabine komen. Ik breng ze nu al aan, want de cabine ligt nog plat.

Daarna kan de binnenkant er weer onderin geschoven worden. Rechts is de cabine geplaatst op het onderstel en zijn het luchtfilter, de grille en de voorbumper met lampen aangebracht.

De cabine is scharnierend geplaatst, zodat hij naar voren kan klappen. Het motorblok is goed te zien, net als bij de echte truck.

Na de assen met wielen, spiegels en klep aan te hebben gebracht is de trekker nu helemaal klaar.

Dan is het tijd voor de silo-oplegger, ik begin met tekening 3.              De onderdelen liggen al klaar.

Overigens ontbrak in het doosje het velletje met etiketjes, dus dat was even balen. Zonder etiketjes kun je het model natuurlijk ook bouwen, maar het wordt toch realistischer als ze er wel op zitten. Na contact te hebben gehad met degene waar ik het bouwpakketje had gekocht kon ik volgens hem zo'n velletje bij Kibri bijbestellen. En dat was ook zo. Je kunt op de site van Viessmann/Kibri via het serviceformulier eenvoudig missende onderdelen of etiketten bijbestellen. Je krijgt het dan netjes per post in de bus. Topservice!

Ik ga eerst de etiketjes aan de zijkant van de silo aanbrengen. Dit is nu ook nog makkelijker te doen, omdat ik de helft van de silo nog plat op tafel neer kan leggen.

De twee helften zijn aan elkaar gelijmd en het 3-assige onderstel kan bijna onder de silo worden geplaatst.

Eerst nog wat afsluiters en kleppen aanbrengen.

Dan kan het onderstel worden geplaatst. Tegelijkertijd plaats ik ook de (scharnierende)steunpoten aan de voorzijde van de oplegger.

Dan volgen nog wat laatste dingen: aan de onderzijde van de 3 compartimenten komt een buizenstelsel met een aansluitpunt.

Aan de beide zijkanten komen kokers waar verschillende slangen in liggen opgeslagen.

En als laatste komt de trap bovenop, die helemaal naar de achterzijde loopt en daar naar beneden gaat.

Het model is nu helemaal klaar, dus nu volgen de foto's van de trekker en oplegger afzonderlijk en als een combinatie.