Dit kleine bouwproject betreft een 6-assige Nooteboom ballasttrailer. Zoals op de foto te zien is, is dit een bouwpakket van Kibri in schaal 1:87(H0) waar twee modellen in zitten: een verlengde versie en een normale versie. De verlengde versie heb ik al eens gebouwd, nu is het dus de beurt aan het model met de normale lengte. Op de foto van het doosje is dit dus de onderste.
De trailer zou oorspronkelijk wit van kleur zijn, maar ik vind het mooier om hem een andere kleur te geven. Waarschijnlijk probeer ik hem gelijkende kleuren te geven zoals de voertuigen van de firma HKV-Krane uit Duitsland(groen-geel). Binnenkort volgen hier namelijk nog meer nieuwe voertuigen van dit bedrijf, wellicht gaat deze trailer daar dus ook deel van uitmaken.
De onderdeeltjes op de tekening zoals ze nog in het raam zitten.
De bouwtekening.
Hier heb ik bijna alle onderdelen uit de ramen gehaald, al ontbraamd en netjes gesorteerd.
Ik begin met het in elkaar zetten van het platform.
Onder het voorste, korte gedeelte komen de steunpoten.
Na die delen in elkaar gelijmd te hebben, kan ik beginnen met het groen schilderen.
Daarna verf ik de onderliggende stang geel en de fietsenvangers(tja, zo worden ze genoemd)zilvergrijs.
Als dat klaar is kan de laadvloer aangebracht worden. Deze moesten wel wat bijgevijld worden om er precies mooi tussenin te passen.
De houder van het reservewiel en het wiel zelf.
Deze heb ik zwart gemaakt. Eén wiel bestaat uit twee banden en daar zijn er twaalf van.
Eén wiel met as in elkaar gezet. Alle zes op een rijtje, de assen heb ik alvast zwart gemaakt.
De velgen had ik al eerder zilvergrijs gemaakt, de wielnaaf heb ik nu ook de groene kleur gegeven.
De achterbumper, ook deels van een kleurtje voorzien. Maar deze wordt nog verder bewerkt en is dus nog niet af.
Dan de wielstellen met luchtketeltje. Ook deze worden groen.
Hier zijn ze allemaal klaar... De spatborden worden hier op gelijmd, twee per wielstel.
En zo ziet dat er uit.
De houder met reservewiel is aangebracht.
Dan is het tijd om de 6 wielstellen met spatborden aan te brengen. Deze worden dmv de witte schijf vastgezet aan het platform.
Alleen de witte schijf wordt vastgelijmd, het wielstel zelf niet. Zo kan deze blijven draaien en krijg je dus meesturende assen.
Ook de assen met wielen zijn nu bevestigd.
De vier stopblokken komen twee aan twee tussen de fietsenvangers te zitten.
Hier is bijna alles af op wat kleine dingen na. Wel kan ik hem al in elkaar schuiven en op de foto zetten.
En vanaf hier is hij echt af.
Aan de achterzijde van de trailer heb ik breedtemarkering, een zwaailicht, waarschuwingsbord, kenteken en verlichting aangebracht.
Eigenlijk horen er over de gehele lengte rongen te worden geplaatst, maar sommigen wilde er niet in passen. Dan maar allemaal weglaten, zo'n trailer zie je immers ook vaak zonder rongen. Wellicht plaats ik ze in de toekomst nog eens...
Hier hangt de trailer achter een Mercedes-Benz Arocs 8x4.
Hier is de Nooteboom trailer voor bedoeld: het vervoeren van de ballast van een zware kraan, in dit geval een Liebherr LTM1300-6.2.
De Nooteboom ballasttrailer heb ik geschilderd in (ongeveer)de kleuren van de firma HKV-krane uit Duitsland. Dus dan past deze oplegger erg mooi achter de Mercedes-Benz Arocs van HKV-Krane. Ik ben dan ook best wel tevreden met het resultaat.
Voor meer foto's van deze Arocs met een andere oplegger klik hier.