In deze aflevering een eenvoudige klus: het lossen van een opslagtank met een Liebherr LTM1400/1 telescoopkraan van de firma Fricke-Schmidbauer uit Duitsland. De tank ligt op een dieplader en is (voor deze kraan)relatief licht in gewicht. De kraan is dan ook uitgerust met een kleine haak en contragewichten zijn niet nodig. Dat is gunstig, want anders moet er een aparte vrachtwagencombinatie mee om de ballast te vervoeren.

 

De kraan is aan komen rijden en gaat zich gereed maken. Rechts zijn de stempelplaten geplaatst en de stempels uitgeschoven.

Zo, de grote Liebherr is er klaar voor. Nu is het wachten op de combinatie van Die Bahn...

Ah, daar komt hij net de hoek om rijden. Het is een Mercedes-Benz SK 8x4 trekker met een 3-assige dieplader van Scheuerle.

De chauffeur zet de combinatie meteen op de juiste plek neer, zodat de kraan de tank makkelijk kan bereiken. In deze stand heeft de kraan de meest stabiele stand en is zelfs het uitschuiven van de hoofdmast niet nodig. Gunstig, want er is tenslotte geen ballast.

De kabels worden bevestigd aan de haak en aan één kant van de tank. Deze moet namelijk rechtop worden gekanteld.

Het kantelen is goed gegaan, de opslagtank hangt nu rechtop in de takel nog boven de dieplader.

Ietsje hoger hijsen, zodat de dieplader er onderuit kan rijden.

Om de tank op de goede plaats neer te kunnen zetten moet de kraan een stukje rechtsom draaien tot de juiste positie is bereikt.

Dit is de juiste plek, dus de machinist kan de tank langzaam op de grond laten zakken. Rechts staat hij al op de grond.

De kabels zijn weer losgemaakt en de kraan kan weer gaan afbouwen.

Ingeklapt en wel is de Liebherr LTM1400/1 weer klaar om naar de volgende locatie te rijden. Wellicht een zwaardere klus dan deze...