Jaar van verbouw: 2020

DAF 2500 Turbo Intercooling met bulkoplegger met opschrift "Hendrix"(schaal onbekend, fabrikant JK Overbeeke i.o.v. Hendrix Voeders). Aanvankelijk dacht ik dat de schaal 1:87 zou zijn, maar bij nader inzien denk ik toch echt aan schaal 1:64. Ik heb bijvoorbeeld het model onder andere vergeleken met de DAF CF van Agrifirm en die valt klein uit langs dit model, terwijl het in het echt precies andersom zou zijn denk ik. Langs de Case IH 9120 combine(1:64) lijken de maten beter te kloppen. Dus ik ga er nu maar vanuit dat het schaal 1:64 is.

Het betreft een speciaal voor (het vroegere)Hendrix Voeders in Boxmeer gemaakt model te zijn. In eerste instantie wilde ik er niets aan doen, maar later wilde ik wel wat dingetjes aan de truck gaan toevoegen. Tijdens deze verbouw kom ik echter op steeds meer ideetjes die ik wil gaan doen, zodat straks het hele model is aangepakt. Toch wel weer de moeite waard denk ik.

Allereerst wilde ik de dikke stijl in het midden van de cabine(zie foto's boven) verwijderen, want dit is natuurlijk geen gezicht. Hiermee zat de cabine op het onderstel geschroefd. Met een tang heb ik hem eruit gesloopt, later lijm ik de cabine weer vast.

Naast die stijl was er ook geen interieur en dat vond ik ook "not done". Dus heb ik wat stoeltjes opgezocht tussen mijn verzameling oude Kibri-onderdeeltjes. Het viel nog niet mee om ze er mooi in te lijmen, want het past allemaal maar net.

En ook een dashboard met stuur moest er nog in, wederom lastig om vast te lijmen. Het gaat er maar om dat je de stoelen, stuur en dashboard vanaf de buitenkant een beetje kunt zien.

 

Een spiegeltje gemaakt van wat binddraad, stukje kunststof en een glimmend papiertje.

Ik heb een logo op Internet gevonden, uitgeprint en onder de zijruit geplakt. Ook heb ik ruitenwissers, toplichtjes, een dakluik en knipperlichten aangebracht. De cabine krijgt al wat meer uitstraling, al lijken de nieuwe onderdeeltjes nu wel erg ruw in close-up.

Ook het onderstel van de trekker mocht wel wat aangepast worden. Sterrenwielen bij een vrachtwagen zie je niet vaak... 

...dus deze eraf gesloopt en nieuwe bandjes opgezocht met een bijbehorende velg. Dat ziet er straks een stuk echter uit.

Ook de oplegger had dezelfde wielen en krijgt dus ook nieuwe gemonteerd. Op de foto rechts heb ik de velgen al grijs geschilderd. Ze liggen nu op volgorde zoals ze straks op de combinatie moeten komen. Links van de trekker(incl. reservewiel) en rechts van de trailer.

Dat kijkt toch wel heel wat mooier vind ik.

Alle spiegeltjes op de cabine aangebracht.

Een paar luchtslangen gemaakt van heel dun binddraad dat ik om een spijker heb gedraaid. Deze slangen komen straks tussen de cabine en de voorzijde van de oplegger te zitten. De slangen zijn meestal geel, rood en zwart, maar je ziet ook vaak dat alleen de aansluitingen de kleur hebben waar ze voor bedoeld zijn. Ik vond dat nu ook genoeg, dus heb ik ze iets kleur gegeven. De zwarte slang heb ik niet gemaakt, omdat er niet zo heel veel ruimte is achter de cabine. Twee slangen is ook genoeg, het gaat immers om de details.

Een reservewiel ontbreekt ook op het model, dus heb ik dit ook zelf gemaakt. Op de plaats waar het moet komen(rechterkant tussen de voor -en achterwielen) zit al een ijzeren kast die ik niet weg wil halen, want dat is erg lastig. Maar als het wiel hieronder komt te hangen dan komt hij te laag te zitten. Dus nu heb ik het bandje helemaal op maat gesneden zodat het net lijkt of hij hoger hangt. Het ziet er zo natuurlijk niet uit, maar daar zie je straks niet veel meer van. Het rode velgje is gewoon een kunststof schijfje.

De achterkant van de truck is erg sober uitgevoerd, dus hier mag wel wat aan gebeuren. Zo heb ik achterlichtjes en een kentekenplaat op de spatborden aangebracht. Deze komen van oude stickervelletjes van Kibri die ik nog heel veel heb liggen. Ook heb ik spatlappen aangebracht met het logo van Daf erop, dat leek me wel leuk. Dit is gemaakt van zwart papier, het logo heb ik gevonden op internet, héél veel verkleind en uitgeprint.

Het onderstel van de truck was helemaal zwart gemaakt en dat vind ik niet zo echt lijken. Ik heb dus wat onderdelen, zoals bijvoorbeeld de brandstoftank in een metaalkleur geverfd. Deze zie je in het echt ook vaak in metaalkleur en het steekt in dit geval mooi af tegen het zwart. Het schuine vulpijpje bovenop de tank heb ik er zelf op gelijmd.

De achterkant van de oplegger mag ook wel wat meer details krijgen. Het trapje vind ik eigenlijk te robuust gemaakt en zou ik wel willen vervangen. Maar ik vrees als ik dat ga verwijderen dat ik meer kapot maak dan dat hij er mooier van wordt. Dus toch maar niet.

Wel heb ik achterlichten en een kenteken op de bumper aangebracht, dit zijn ook weer oude Kibri-stickertjes. Het onderstel heb ik even losgeschroefd om er beter bij te kunnen. Het spatbord rechtsvoor was afgebroken en moest dus gerepareerd worden.

Ik vond het ook wel mooi om aan de trailer spatlappen toe te voegen. Omdat ik weet dat Welgro een fabrikant is van dit soort bulkopleggers, heb ik dit logo opgezocht, uitgeprint en ook weer sterk verkleind. Deze logo's heb ik vervolgens op een stukje zwart krantenpapier geplakt en uitgeknipt. Vervolgens zijn deze spatlappen aan de spatborden vast gelijmd.

Aan de voorzijde van de oplegger heb ik een blokje met twee buisjes aangebracht. Deze zijn voor de twee luchtslangen die hier straks komend vanaf de trekker los in worden gestoken. Ik lijm de slangen dus niet vast aan de trekker of aan de oplegger.

De verbouwing van de DAF 2500 is gereed! Hieronder volgt het eindresultaat.

 

De DAF 2500 Turbo Intercooling na verbouwing.

Even wat verschillen, ik hoop dat ze te zien zijn!

 

De combinatie vóór verbouwing                                                                 En na de verbouwing

En weer verder met de verbouwde combinatie.

Na deze verbouwing ben ik toch wel blij dat ik er aan ben begonnen en ben ik ook wel tevreden over het resultaat. Omdat het maar een klein model is, was het wel vrij lastig om het te verbouwen. Ik heb best veel onderdelen meerdere keren moeten maken, omdat het toch steeds weer kapot ging of afbrak. Ook kwam het voor dat een onderdeeltje uit het pincet wegsprong en daarna niet meer was te vinden. Dat zegt wel hoe klein het model en de onderdeeltjes zijn. 

Op de foto's komen de details soms een beetje té groot over, zodat ze misschien een beetje ruw en slordig lijken. Dat komt natuurlijk omdat je er met de camera heel dicht op zit en er vaak een close-upfoto van maakt. Natuurlijk zijn zelfgemaakte onderdeeltjes niet perfect en zeker niet op een kleine schaal. Je kunt zo'n model dan ook het beste van niet te dichtbij bekijken. Nu ik hem zo op tafel zie staan ziet het er best mooi uit en komen die details erg mooi uit de verf.

Ik hoop voor de kijker dat de foto's mooi genoeg zijn om het "pronkstukje" te kunnen laten zien. Ik ga hem nu in ieder geval in de vitrine plaatsen en er daarna van genieten!