Verbouw: december 2022

Enige tijd geleden zag ik op Marktplaats een Liebherr 140 HC-K torenkraan te koop staan. Niet de originele versie van Conrad(die vind je hier), maar in de kleuren van bouwconcern BAM. Ik vond het wel apart en heb er op geboden, voor ik het wist had ik het model te pakken(zo snel kan het gaan). ik kon op de foto's niet goed zien of dit een exclusief uitgebrachte versie was of dat iemand hem had aangepast. Eenmaal thuis aangekomen bleek het laatste het geval. Iemand had dus zijn best gedaan om de kraan in BAM-kleuren te verven. Op zich was dit best mooi gedaan, al miste er wel een aantal details en moest er wat gerepareerd worden.

Het leek me dus wel leuk om verder te gaan met de verbouw van dit model. Omdat het grote schilderwerk al was gedaan en ik daar niets aan wilde veranderen kon ik dus meteen aan de slag met de reparaties en de details. Dat scheelt mij een hoop tijd en dat komt mij momenteel erg goed uit.

Hieronder staan foto's van het originele model van Conrad in schaal 1:87.

De giek bestaat bij deze kraan uit twee delen. Aan het einde van het eerste deel ontbrak een belangrijk stukje, op de plek van het rechtse witte balkje. Dit balkje heb ik op maat gemaakt en ertussen gelijmd. Omdat de giek naar binnen was gebogen en daardoor te smal was geworden heb ik daar een dwarsstukje geplaatst. Op dit gedeelte van de giek bevindt zich een katrol(nu dus nog niet) waar straks de hijsdraad doorheen loopt. Om dat katrol goed te kunnen bevestigen moet de giek overal ongeveer even breed zijn. Je schuift het katrol vanaf het uiteinde erop en blijft verstelbaar.

De gelijmde onderdeeltjes hebben ongeveer dezelfde kleur groen gekregen.

                                                                                                                      De beide gieken worden op de plaatst gehouden door twee                                                                                                                                  draden met daar tusenin een sprenkel. De draden ontbraken en                                                                                                                            was vervangen door touw. Ik heb de draden nagemaakt van wat      Dit is het katrol, ik heb hem een oranje kleurtje gegeven.                    dikker binddraad en dat maakt de giek weer een stuk stabieler.

Bovenaan de toren net onder cabine bevindt zich een breder gedeelte(in de rode cirkel). Dit gedeelte dient er denk ik voor als werktuig voor de kraan om zichzelf in verticale richting omhoog op te kunnen bouwen(maar zeker weten doe ik het niet). Er zit namelijk ook een cilinder aan de linkerkant van het brede gedeelte. Het is aannemelijk dat dmv de cilinder een deel van de toren omhoog wordt gedrukt en er een nieuw segment kan worden tussengeschoven. Vervolgens schuift het bredere deel weer terug en begint de cyclus weer opnieuw. Dit herhaalt zich tot de gewenste hoogte van de toren is bereikt.

De cilinder was er wel, maar had geen drijfstang en steun waar deze aan vast zit. Ook is er een bordes wat bij mijn model ontbrak. Omdat dit de kraan toch wel mooier en completer maakt heb ik dit bordes nagemaakt.

Zo ziet het er bij mijn model uit, redelijk kaal dus.

Deze steun voor de drijfstang heb ik zelf gemaakt en komt een stuk naar onderen te zitten. De drijfstang heb ik van een stukje spijker gemaakt en loopt straks vanuit de cilinder naar de steun.

Het bordes heb ik gemaakt van een stukje gaas en een stukje karton. Deze passen in elkaar en dit geheel past precies om de toren.

Ik heb dit bordes een grijze kleur gegeven, dat heb ik op foto's van BAM-kranen gezien en het past ook mooi bij de groene toren. De opening in het karton is de plaats waar straks de cilinder doorheen loopt.

Het hijsblok vroeg ook wel wat aandacht. Dit is uit één stuk gemaakt en is helemaal zilvergrijs. Dit vind ik niet realistisch en heb wat onderdelen zwart gemaakt, zoals de haak. Bij het standaard model van Conrad loopt de hijskabel door het oog bovenop, dit is ook niet echt. Zoals ik ook bij mijn andere 140 HC-K heb gedaan, heb ik hier ook een dwars gaatje geboord net boven het midden van het hijsblok(anders gaat hij verkeerdom kantelen). Door dit gaatje loopt straks de hijskabel en dat ziet er wél realistisch uit.

De rood-witte markering maakt het hijsblok nog mooier en completer. Deze had ik nog liggen van oude Kibri-bouwdozen.

Het opbouwen van de kraan

Na de verschillende onderdeeltjes te hebben gemaakt is het tijd om de kraan te gaan opbouwen en op de foto te gaan zetten.

Te beginnen met de voet van de kraan. Hier heb ik zelf niets aan gedaan. Het frame was al mooi in de groene kleur geverfd en ook de gewichten die de voet extra zwaar maken vond ik zo al mooi genoeg.

De cilinder met drijfstang en steun zijn aangebracht. De drijfstang is gewoon een spijker die precies mooi in de cilinder past. Het asje in de steun is ook een stukje spijker waar ik de drijfstang aan vastgelijmd heb.

Ook het bordes is aangebracht, daar wordt hij toch wel mooier van vind ik.

De Liebherr-logo's zaten er niet meer op. De logo's op de cabine had ik toevallig nog liggen, de anderen heb ik zelf uitgeprint. Ik vond het wel mooi om ook het BAM-logo aan te brengen. Jammer dat deze iets te flets van kleur zijn uitgevallen.

Het contragewicht wat zich onder de lieren bevindt(grijs) kan naar voren en achteren schuiven, afhankelijk van de last.

Met de lieren was maar wat aangeklooid. Ik had nog best wel wat werk om deze weer aan te brengen zoals ze behoren te zitten.

Het katrol aan het uiteinde van de eerste giek, hier loopt de hijsdraad doorheen. Rechts zicht op de sprenkel bovenop.

Daarna loopt de hijsdraad naar de trolley. De trolley kan zich verplaatsen over de gehele lengte van de (tweede)giek. Aan de trolley hangt het hijsblok. De hijsdraad loopt door het hijsblok heen en daarna weer terug naar de trolley. Van daaruit gaat deze naar het einde van de giek.

Dan het eindresultaat...

Het is redelijk lastig om zo'n kraan mooi op de foto te kunnen zetten, alleen al door zijn hoogte(ca.1m). Maar de kraan is ook erg instabiel en zeer windgevoelig. Het originele model van Conrad is wel stabieler, omdat de delen van de verticale mast door middel van originele pinnetjes met elkaar zijn verbonden. Die pinnetjes zijn bij dit model bijna allemaal verdwenen. Ik heb dit op proberen te lossen met kleine spijkertjes. Maar zo mooi passend en stevig krijg je hem daar nooit meer mee...