Bouwjaar 2020

Voor de bouw van deze jib(=verleng-of hulpgiek) heb ik de Liebherr LT1120 aangeschaft en is bestemd voor de Liebherr LTM1300-6.2. Deze jib is de enige in deze grootte, passend voor de 300 tons kraan die in schaal 1:87 (icm met de kraan dus)wordt aangeboden in de webshop(winkel). Voor de LTM1300-6.2 is dus geen hulpgiek te koop, daarom ben ik maar weer zelf aan de slag gegaan.

Omdat de bevestiging aan de hoofdgiek bij de LTM1300-6.2 anders is dan bij de LT1120, moest ik een adapter maken waarop de jib kan scharnieren. Op de foto links is het rechtse geel-zwart-grijze gedeelte de adapter. Het linkse taps toelopende gedeelte(geel met vakwerk) is het begin van de gekochte giek. Deze scharniert dus onderaan op de adapter.

In de rode stangen bovenop zitten drie gaten, waardoor de jib in verschillende hoeken(ongeveer 0 graden, 20 graden en 40 graden) is te verstellen. Aan het witte boemerangetje bovenop komt een katrol/schijf om de hijskabel te geleiden(zie rechtse foto).

Het meest rechtse gedeelte(geel)van de adapter is de bok voor de bevestiging aan de hoofdgiek van de LTM1300-6.2.

Materialen die ik gebruikt heb zijn dik/dun ijzerdraad, binddraad en stukjes kunststof die over zijn gebleven als afval van oude Kibri-bouwdozen.

De jib bevestigd aan de hoofdgiek en op ca.40 graden gezwenkt. Hierbij bereikt de hoofdgiek met hulpgiek bijna zijn maximale vlucht.

Nu op ca.20 graden gezwenkt.

En als laatste stand op ca.0 graden, dus (bijna) niet gezwenkt. 

Hierbij bereikt de hoofdgiek met hulpgiek zijn maximale hoogte.

Ook de werkbak en het haakje wat aan de draad hangt heb ik zelf gemaakt. Dit soort haken wordt vaak gebruikt icm met een hulpgiek.

Voor meer foto's van de Volvo FH16 klik hier, van de Nooteboom ballasttrailer zie hier.