Het bouwen van een kolencentrale              Deel 2

Het Elektrofilter

Na het laatste onderdeel in Deel 1, het DeNOx-filter ga ik in dit deel verder met de bouw van het elektrofilter, een redelijk eenvoudig onderdeel.

Dit filter zorgt er door middel van elektrostatische lading voor dat vliegas voor 99,95% uit de passerende rookgassen wordt afgevangen. Dit afgevangen vliegas wordt geheel hergebruikt als grondstof voor materialen in de wegenbouw zoals asfalt, cement en betonklinkers.

De locatie op de plattegrond.                                                                      De eerste bouwplaat van dit onderdeel.

En de tweede bouwplaat.                                                                            Alle onderdelen uitgesneden.

Het ventilatorhuis(Gebläsehaus)

Met de ventilatoren in dit gebouw worden de rookgassen door het elektrofilter gezogen en vervolgens de rookgasontzwavelingsinstallatie in geblazen.

                                                                                                                       Het ventilatorhuis is hier geplaatst onder/achter het elektrofilter.

De rookgasontzwavelingsinstallatie(Rauchgasentschwefelungsanlage)

Dit onderdeel bestaat eigenlijk uit de complete (reinigings)installatie die geplaatst is in 4 samengevoegde gebouwen. Van de meeste van deze gebouwen weet ik de precieze functie niet van, maar ze hebben allemaal te maken met het reinigen van de rookgassen.

In deze installatie(ROI) wordt de aanwezige zwavel voor 96% onttrokken uit de rookgassen en daarna omgezet in rookgasontzwavelingsgips, ook een bouwgrondstof.

Een complex geheel!

Het eerste gebouw om deze installatie heen.

Gebouw 2, de gipssilo's. Hierin wordt de bouwgrondstof gips opgeslagen en later vervoerd(meestal verscheept) voor verdere verwerking.

Gebouw 3.

De binnenkant van gebouw 3.

Gebouw 4.

Alle vier de gebouwen van deze installatie samengevoegd.

De schoorsteen(Kamin).

Hierdoor verlaten de gereinigde rookgassen de centrale en worden hoog de lucht in geblazen.

Op een schoorsteen zitten ook altijd trappen of ladders om de top te kunnen bereiken, dus dat wilde ik ook toevoegen. Ik heb deze gekopieerd van die van de koeltoren, alhoewel je er hier wel veel meer nodig hebt!

Het kolenaanvoerstation.

Vanaf het kolenveld, waar de kolen liggen opgeslagen worden de kolen met een graafmachine(meestal een scheprad) op transportbanden gedeponeerd en via verschillende stations naar de kolenbunkers(hoog in de centrale) getransporteerd en opgeslagen. Vanuit de bunkers gaan de kolen naar de onderliggende kolenmolens, die ze vermalen tot poeder. 

De koeltoren.

Dit is één van de onderdelen die niet de juiste grootte heeft ten opzichte van de rest. Zeker als je de echte koeltoren bekijkt van deze krachtcentrale, die is wel 140 meter hoog. Dat zou dus in schaal 1:220 neerkomen op ca. 63cm. Deze koeltoren is maar ca. 30cm hoog en is dus niet realistisch in verhouding tot de rest van de onderdelen.

Maar het gaat om het principe en daar voldoet hij wel aan.

De transformator en bijbehorende installatieruimte.

Bij een kolencentrale vind je ook vaak sporen en/of emplacementen. Aangezien die op de grondplaat niet voorkomen vond ik het wel leuk om ze zelf toe te voegen, dat maakt het geheel toch nog wat completer. Ik heb aan de zijkant een emplacement gemaakt en vanaf daar een spoor met aftakkingen over het terrein van de centrale laten lopen. Ook heb ik verschillende stootbokken aan het einde van een spoor gemaakt en geplaatst. De rails had ik van vroeger nog liggen, maar die was in schaal 1:87 en niet van papier. Ik heb dus deze rails op de foto gezet, even de grootte aangepast zodat die ongeveer de maat van de centrale had en daarna uitgeprint.   

De "echte" rails ligt klaar voor de foto.                                                     Een stootbok, gemaakt van stukjes karton en papier.                                                                                           

De uitgeprinte sporen ga ik straks tijdens de opbouw van alle onderdelen pas aanbrengen. De stootbokken doe ik pas op het laatst.

 

De opbouw van het gehele complex op een houten plaat.

Nu ga ik alle onderdelen plaatsen op een houten plaat. Deze plaat heb ik iets groter gehouden dan de (papieren)grondplaat om aan de linkerkant het emplacement te maken. Eerst plak ik groene velletjes papier rondom, daarna de grondplaat(rechts).

Het opplakken van het emplacement.                                                       En zo komt dat er uit te zien.

En hier zijn de sporen over het terrein aangebracht, inclusief de aftakkingen. Daarna plaats ik als eerste het stadsverwarmingsgebouw.

Daarna de machinehal, ketelhuis met ketel, kolenbunkergebouw met kolenbunkers, DeNOx-filter en het bedieningsgebouw.

Dan het elektrofilter, ventilatorhuis en de rookgasontzwavelingsinstallatie.

De schoorsteen.

De kolentoevoer.

Als laatste de koeltoren...                                                                           ...en de transformator.

Hier zijn alle onderdelen geplaatst op de grondplaat en is het project dus af!

Na ongeveer een half jaar gebouwd te hebben is de kolencentrale dan eindelijk klaar. Het heeft vaak wel veel inspanning gekost, maar vooral veel denkwerk. Maar uiteindelijk ben ik dik tevreden over het eindresultaat en ik ben er erg trots op.

Mocht je na het lezen van dit bouwverslag ook zin hebben gekregen om deze centrale te gaan bouwen, dan kun je dit bouwpakket bestellen. Zelf heb ik voordat ik ging bouwen alle bladen gekopieerd voor het geval dat er iets mis ging en ik dus nog reserveplaten achter de hand had. Maar dat is niet gebeurd en heb ik dat pakket dus over.  Als je dit wil overkopen(voor weinig) laat het me gerust weten.

Maar nieuw bestellen kun je (sinds kort) ook bij de Kartonmodellshop in Duitsland, het kost daar 24 euro en daar komt dan nog ca.12 euro verzendkosten bij(naar Nederland). Uiteraard kun je ook op bijvoorbeeld Ebay dit bouwpakket vinden, ik heb het daar ook gevonden. Echter zijn daar de prijzen wel heel verschillend.     

Voor wat afmetingen en nieuwe, duidelijke foto's, ook van de binnenkant van de centrale zie deel 3.