Het opbouwen van een Liebherr LTM1500-8.1 telescoopkraan van de firma Sarens

Deel 1

 

Kraanbedrijf Sarens heeft een zware hijsklus aangenomen waarbij de inzet van de 500 tons Liebherr LTM1500-8.1 benodigd is. Voor deze klus gaat een Mercedes-Benz Arocs mee voor het vervoer van de contragewichten en de stempelplaten en er gaat een Volvo FH mee die de lierbok(ik noem het maar zo), aanvullende gewichten en de spanlift vervoert.

Om de kraan op te bouwen gaat Sarens' Liebherr LTM1250-5.1 mee, deze is immers zwaar genoeg om alles aan te kunnen.

 

Het convooi op pad naar de plaats van bestemming.

Aangekomen op de plek en even op een rijtje geparkeerd.

De zware kraan, wat een machine!

De Mercedes-Benz Arocs met de 6-assige Nooteboom ballasttrailer.

De Volvo FH met een 5-assige Goldhofer dieplader.

De 5-assige opbouwkraan, ook geen kleintje...

Alle voertuigen zijn hier in de juiste positie gezet, het opbouwen kan dus beginnen.

De opbouwkraan staat hier al op zijn stempelplaten. Zijn eerste werk is het hijsen van de grote stempelplaten voor de grote kraan.

Deze platen liggen voorop de ballasttrailer achter de Arocs.

Aangehaakt dus hijsen maar.

De vier platen worden aan de zijkant neergelegd...

...en vervolgens één voor één op de juiste plaats gelegd.

Zo kan de grote kraan zijn stempels uitschuiven, de stempel op de plaat plaatsen en vervolgens zichzelf omhoog drukken.

Dit is klaar als alle vier de stempelplaatsen op hun plek liggen.

Vervolgens gaat hij de lierbok aanbrengen, hiervoor is de kraancabine al naar voren gedraaid.

Deze bok dient ter bevestiging van de contragewichten die later door middel van cilinders worden 'aangehaakt'. Bovenop de bok bevinden zich twee liertrommels met kabel. Eén lier is voor het bedienen/bewegen van een beweegbare verlenggiek, ook wel luffing jib genoemd. De andere lier is voor het mogelijk maken van een extra hijsblok of haak.

De lierbok staat voor op de Goldhofer dieplader achter de Volvo, hier wordt hij aangehaakt...

...en omhoog gehesen.

Op weg naar de achterzijde van de grote kraan...                                    ...en in de juiste positie gedraaid.

De bok wordt met pinnen vastgezet aan de achterzijde van de kraan.

Dat gedeelte is nu ook klaar.

Nu dit is gebeurd volgt het plaatsen van de contragewichten. Hiervoor moeten de opbouwkraan en de twee combinaties worden verplaatst. De gewichten moeten namelijk op het midden van de kraan komen liggen.

Het hele span is er weer klaar voor.

De grote kraan wordt gereed gemaakt en het hijsblok is losgekoppeld.  Langzaam wordt de giek omhoog geduwd.

De giek is op hoogte gebracht en wordt daarna een kwartslag gedraaid, zodat de gewichten kunnen worden geplaatst.

De contragewichten worden ongeveer op het midden van de onderwagen neergelegd, hier kan de zware kraan ze zelf later aanhaken.

Tot zover deel 1. In de volgende delen worden de contragewichten en de spanlift geplaatst.

Voor foto's van de kraan in transportstand kijk hier.

Wordt zsm vervolgd...