Het opbouwen van een Liebherr LTM1500-8.1 telescoopkraan van de firma Sarens

Deel 2

 

In deel 2 worden de contragewichten geplaatst op de kraan. Deze worden door de 250tons-kraan vanwege het hoge gewicht één voor één van de ballasttrailer gehesen en vervolgens op het midden van de kraan neergelegd.

Het onderste gewicht is geplaatst, deze is iets kleiner dan de daaropvolgende gewichten.

Nog eentje en dan zijn ze allemaal geplaatst.

De ballasttrailer is leeg en de zware jongens liggen allemaal op de grote 8-asser. De 5-asser is nu even klaar.

Om de ballast aan te kunnen haken draait de (boven)kraan een kwartslag zodat de lierbok precies recht boven de gewichten komt te staan.

In deze stand worden ze door middel van zware cilinders aan de lierbok gehaakt en verankerd...

...en is de kraan in principe klaar om te gaan hijsen.

De eerste klus is het plaatsen van een betonnen duiker. Een Daf van Sarens komt hier aanrijden met de buis op een dieplader.

De liebherr schuift de giek een beetje uit, zodat het hijsblok precies boven de duiker komt te hangen. 

Bevestigd aan het hijsblok wordt de duiker van de dieplader getild.

De duiker wordt op deze plek neergelegd, waarna hij door ander zwaar materieel verder zal worden verplaatst. Hiermee is deze opdracht voor de Liebherr LTM1500-8.1 voltooid.

Hier de kraan (bijna)helemaal uitgeschoven en zonder lading. De secties zetten zichzelf vast dmv van verende pinnetjes die in een gaatje klikken. Ze kunnen twee standen hebben, daarmee zijn vele uitschuifstanden mogelijk. Jammer is het dat de secties niet stevig blijven staan, vooral als de giek recht omhoog staat. En met lading in de haak is dat natuurlijk nog sneller het geval.

Tot zover deel 2. In deel 3 worden de spanlift en de aanvullende gewichten geplaatst.

Voor foto's van de kraan in transportstand kijk hier.

Voor deel 1 van het opbouwen klik hier.

Wordt zsm vervolgd.