Het opbouwen van een Liebherr LTM1500-8.1 telescoopkraan van de firma Sarens

Deel 3

 

In deel 3 worden de spanlift en de aanvullende contragewichten geplaatst. Deze liggen op de 5-assige dieplader achter de Volvo FH.

De kraan en de truck staan weer startklaar dus het werk kan beginnen.

Als eerste wordt de spanlift aangehaakt.

Even in de juiste positie brengen en dan laten zakken.

De spanlift ligt op zijn plek.

Dan verder met de gewichten.

Oeps, het gewicht hangt scheef. Niet gewenst, maar in de modelbouwwereld kan dat wel.

Maar het eerste gewicht is hier een feit...

...en hier zijn de laatste contragewichten nu ook geplaatst.

De kabels en cilinders van de spanlift zijn bevestigd en de kraan is nu klaar voor het zware werk

Vaak vind je dit soort zware kranen aan het werk in de petrochemische industrie. Ik heb hem hier geplaatst bij mijn olieraffinaderij.

Eerst gaat de spanlift recht omhoog. Deze constructie wordt toegepast op grote kranen die zeer zware lasten moeten hijsen. De spanlift is aan het uiteinde van de eerste gieksectie scharnierend bevestigd en aan de andere kant lopen twee kabels vanuit de lieren aan het uiteinde van de spanlift naar de kop van de giek. Aan de onderkant zitten ook nog twee zware tuidraden. Als de giek uitschuift gaan de twee kabels mee omhoog en rollen de kabels zich af op de lieren. Met de twee lieren op de spanlift kunnen de kabels dus worden gespannen en wordt de giek achterover getrokken. Een giek die wordt uitgeschoven heeft de neiging om naar beneden door te buigen, zeker als hij ver wordt uitgeschoven. De spanlift gaat dat doorbuigen dus tegen door de giek achterover te trekken.

De twee grote optopcilinders duwen de giek omhoog.

De eerste sectie is uitgeschoven. Hier is goed te zien dat de spanlift de giek achterover trekt.

En inmiddels is de tweede sectie ook omhoog.

De twee armen van de spanlift kunnen ook zijwaarts bewegen. Op een uitgeschoven mast werken ook zijdelingse krachten die op deze manier worden tegengewerkt. Toen de spanlift zijn intrede deed kon deze alleen maar recht omhoog bewegen, de schuine stand die ze nu kunnen aannemen hebben de engineers later pas bedacht.

De hijsklus is alweer ten einde en de mast kan weer worden ingeschoven. Er is overigens ook nog een derde sectie die kan uitschuiven, maar die laat ik nu voor wat die is. Het zou niet veel toevoegen en kost weer veel tijd om het op te bouwen. Ook om echt een last in de haak te hangen zou weer zoveel langer duren. De kraan is namelijk erg fragiel, dus voorzichtigheid is wel geboden.

En de kraan is weer klaar om te worden afgebouwd.

Tot zover deze At Work... met de Liebherr LTM1500-8.1. Ik hoop dat het er allemaal een beetje realistisch uit heeft gezien. Natuurlijk zijn er dingen die niet kloppen, zoals bijvoorbeeld de hijshaak van de LTM1250-5.1 die zo nooit de zware contragewichten kan tillen. En de manier van opbouwen heb ik zelf maar een beetje bedacht, hoewel ik dit in het echt zo toch wel heb gezien. De grote kraan kan in het echt zichzelf ook opbouwen en dan is een tweede kraan niet nodig. Maar ik vond het wel mooi om de tweede kraan van Sarens ook te gebruiken. De twee zware trucks heb ik even 'geleend' en voorzien van een Sarens-logo. Het zijn mooie moderne trucks en die heb ik helaas nog niet van Sarens. De gele kleur had natuurlijk blauw moeten zijn, maar geel heeft hier ook wel wat. En misschien brengt het Sarens wel op een idee(haha!). Er is(of was) sowieso al een gele kraan van Sarens...

Ik hoop dat je hebt genoten van dit verslag en wellicht tot een volgende At Work...

 

Voor foto's van de kraan in transportstand klik hier.

Voor het eerste deel van het opbouwen van de kraan klik hier.

Voor het tweede deel van het opbouwen van de kraan klik hier.

Heb je interesse in de bouw van de Shell raffinaderij kijk dan eens onder het kopje "Zelfbouw"