Het bouwen van een kolencentrale

Deel 1

 

Juli 2021:

Onlangs ben ik begonnen met de bouw van een complete kolencentrale. Zoals ik op mijn voorstelpagina(Dit ben ik) al aangeef ben ik naast grote voertuigen en machines ook nogal gefascineerd van grote fabrieksgebouwen. Vooral energiecentrales, hoogovens en raffinaderijen vind ik geweldig om te zien. Ik vind het dan ook erg leuk om zo'n complex na te bouwen, al zijn ze op schaal bijna niet te vinden. Kibri heeft wel wat in hun aanbod maar dan gaat het meestal om een heel klein gedeelte van zo'n fabriek. Overigens is het wel erg mooi wat ze aanbieden en om te maken.

Maar bij het zoeken op Internet kwam ik op Ebay een bouwpakket tegen van een kolencentrale. Het is een Duitstalig pakket en is eind jaren 80 uitgebracht, samen met nog 4 of 5 andere typen energiecentrales zoals bijvoorbeeld een kerncentrale en een waterkrachtcentrale. Dit is dan de Modellbausatz Kohle-Heizkraftwerk, zoals ze dat in Duitsland noemen. Het pakket is helemaal van (stevig) papier en bestaat uit 21 bouwplaten van A3-formaat. Het bevat alle onderdelen die voor een kolencentrale aanwezig moeten zijn zoals een ketelhuis, schoorsteen, koeltoren, turbine enz., zelfs van verschillende gebouwen kun je de binnenkanten met machines bouwen.

Er wordt geen schaal opgegeven, maar andere bouwers van dit model hebben het meestal over schaal 1:220, ook wel Z-schaal of Z-spoor genoemd, ik denk zelf echter aan een iets grotere schaal(tussen 1:250 en 300). De hoogten van de schoorsteen en koeltoren komen in ieder geval op schaal niet overeen met de echte centrale, dit model is namelijk afgeleid van de EnBW kolencentrale in Heilbronn, Duitsland. Deze centrale bestaat uit meerdere "blocks", maar het model betreft alleen Block 7, het jongste deel van het complex. Deze heeft alleen al een vermogen van 822MW. Een filmpje van de (gehele) energiecentrale vind je hier.

Ik wist meteen dat het erg veel werk zou zijn, maar ik was wel heel enthousiast en heb het toen ook gekocht via Ebay in Duitsland.

Na alles goed bestudeerd te hebben en alle gereedschappen e.d. bij elkaar gezocht te hebben ben ik begonnen met bouwen. Het project zal veel tijd in beslag nemen en ik hoop hier regelmatig iets nieuws toe te kunnen voegen. Het werken met kartonnen bouwplaten is voor mij ook redelijk nieuw. Het enige bouwwerk van karton op deze site van mij is de Claas Jaguar 695 maishakselaar, dus helemaal vreemd is het niet voor mij. Ik ben benieuwd wat ik allemaal ga tegenkomen, dus weer een mooie uitdaging.

Aan de hand van vele foto's met beschrijvingen zal een en ander wel duidelijk worden hoop ik.

 

De lijmen die ik gebruik zijn boekbinderslijm van Collall en houtlijm. De boekbinderslijm heb ik speciaal besteld voor het gaan lijmen van papier/karton. Van deze lijm weet je zeker dat het papier later niet krom gaat trekken, want dat wil je uiteraard niet. Het is hele fijne sterke lijm die snel droogt, niet drupt en geen draden trekt. Het nadeel is wel het steeds moeten open -en dichtdraaien van het lijmpotje, zodat deze dan goed afsluit. Echter het witte bolletje wat het buisje afsluit komt steeds onder de lijm te zitten en moet je dus iedere keer na gebruik schoonmaken. Daarom ben ik halverwege de bouw overgestapt naar houtlijm(Topspeed). Dit flesje sluit je na gebruik steeds af door gewoon het kunststof dopje er terug op te drukken. Maar ook hier komt uiteraard weer steeds lijm aan te zitten totdat het dopje niet meer blijft zitten. Het enige wat je dan kunt doen is het dopje eraf knippen en het gat gewoon steeds dichten met een spijker die precies in het gat past. Dat wekt naar mijn idee het beste.

 

De onderdelen knip ik meestal uit of als dat beter uitkomt snij ik het uit met een afbreekmesje. Als ik lange rechte stukken moet snijden gebruik ik een liniaal met een metalen zijkant, erg handig. Verder komen prikkers vaak van pas, vooral bij het lijmen. Maar ook pincetten, tangetjes, potlood, linealen enz. Kortom, je hebt best veel nodig.

Alles bij elkaar gezocht, dus we gaan aan de slag!

 

Dit is een totaaloverzicht van de te bouwen kolencentrale.                   Er zit een mooie bouwbeschrijving bij met vele foto's.

Het stadsverwarmingsgebouw(Fernwärmegebäude)

Ik begin zoals in het boekje met het Fernwärmegebäude, het zogenaamde stadsverwarmingsgebouw. In dit gebouw wordt dmv warmtewisselaars en de stoom die gebruikt wordt om de turbine te laten draaien water opgewarmd dat vervolgens wordt gepompt naar onder andere steden en daar dient als verwarming.

Hier de bouwplaat daarvan.                                                                         En de foto's in de handleiding.

Hieronder is de plattegrond te zien waar straks alles op komt te staan, ook van papier. Deze plattegrond lijm ik later op een houten plaat. De rode cirkel geeft aan waar het fernwärmegebäude moet komen te staan.

Silo's en tanks uitgeknipt en mooi rond gevouwen om een stukje rond hout. Ter versteviging heb ik wat karton aan de onderzijde gelijmd, zo heeft het onderdeel meer grip straks op de ondervloer. Dit heb ik ook gedaan bij de onderstellen van de tanks(rechts).

Alle onderdelen van de binnenkant uitgeknipt en deels gelijmd.

De buitenkant van het gebouw.

Alles tezamen...

Dan kan alles samengevoegd en gelijmd worden.

Het rechter gedeelte met binnenwerk is klaar.

Het linker gedeelte heeft geen binnenwerk en is zo dus ook af.

Dit gebouw is nu gereed en komt zo op de ondergrond te staan. Het rechter dak blijft afneembaar om ook de binnenkant te zien.

Het bedienings-/schakelgebouw(Schaltanlagengebäude)

Dit gebouw bevindt zich meestal dicht in de buurt van de machinehal en het ketelhuis. Hierin zitten een aantal kantoren en ruimten van waaruit de hele centrale wordt bediend en aangestuurd.

Dit is een van de makkelijkste onderdelen van het bouwpakket denk ik. Er zijn maar weinig delen van en deze zijn ook allemaal recht toe recht aan.

Op de plek van de rode cirkel staat dit gebouw.

En dit zijn alle onderdelen.

Zoals je ziet wordt alleen de bovenste verdieping gebouwd, daaronder zullen ook wel meerdere kantoren te vinden zijn. Op de bovenste etage is het gele gedeelte in het midden de controlekamer. Hier zijn vaak vele computers, meters en beeldschermen aanwezig om alles in de gaten te houden. In deze ruimte zit ook altijd een groot display dat aangeeft wat de actuele stand is van het totale vermogen(bv 750MW). Hierdoor kan natuurlijk snel worden ingegrepen als dit vermogen gaat wijzigen en dat niet de bedoeling is.

De rode strepen aan de rechterkant(foto's onder) moeten denk ik de lockers van de medewerkers voorstellen. Verder zal er ook wel een kantine op deze verdieping aanwezig zijn.

En hier is het gebouw al af. Het dak is weer afneembaar om zo ook de bovenste verdieping van binnen te kunnen laten zien. Op de foto rechts is een open gedeelte te zien, dit grenst straks deels aan de machinehal en deels aan het ketelhuis, dus vandaar is het open.

De machinehal(Maschinenhaus)

De machinehal bevindt zich direct naast het ketelhuis. In deze hal staan de (stoom)turbine en daaraan vastgekoppeld de generator. Vanuit de ketel wordt de opgewekte stoom via buizen naar de turbine geleid, hier wordt deze onder zeer hoge druk op de schoepen van de turbine gespoten. Door deze enorme kracht gaat de turbine met hoge snelheid draaien. Doordat de generator met een as met de turbine is verbonden gaat ook deze meedraaien. In de genarator zitten verschillende magneten die om een stator heen draaien, door deze draaiing ontstaat elektriciteit(zeer eenvoudig uitgelegd). 

Boven in de hal hangt een kraan die over rails(kraanbaan) rijdt en zo de hele ruimte kan bedienen. Hierdoor kunnen met deze kraan bijvoorbeeld zware onderdelen worden uitgewisseld van de turbine en generator. Ook ligt er een grote tank aan de zijkant en is er een kleine kraan op de vloer aanwezig voor lichtere (onderhouds)werkzaamheden.

De machinehal is een zeer tijdrovend onderdeel om te bouwen. Dit komt door de vele kleine onderdelen die gebouwd moeten worden, maar ook doordat ik sommige onderdelen anders heb gebouwd dan volgens het boekje, dit vereist veel improvisatie.

Door de foto's zal het een en ander wel duidelijk worden.

 

De bouwplaat van de binnenkant.                                                              De locatie op de plattegrond.

De bouwbeschrijving ahv foto's. Links de bouw van de turbine en condensator, rechts de machinehal zelf.

De bouw van de turbine. Ik heb hier ook weer twee kartonnen plaatjes gebruikt ter versteviging. De houten prikker wordt de as waar de turbine straks op draait. Ik lijm hem dus niet vast, maar hij komt los in de houders te liggen.

De turbine is klaar, de as moet nog worden ingekort.                             Hier alle onderdelen rondom de turbine. Links de condensator.

De condensator bevindt zich onder de turbine. Deze zorgt ervoor dat de stoom die in de turbine is gebruikt wordt afgekoeld tot het weer zuiver water is, vervolgens gaat het nog meerdere keren terug de turbine in om kracht te leveren. De stoom die uiteindelijk te weinig expansiekracht heeft, wordt als water definitief afgevoerd.

De turbine geplaatst in zijn houders.                                                        De afdekkap past er precies overheen.

Dit (bewerkelijke)onderdeel is nu klaar. Het wordt straks geplaatst middenin het vierkante gat in de hal.

Dan de kraan. De twee lange balken heb ik weer verstevigd met een paar repen karton. Het geheel is alleen van papier erg slap.

Het frame is klaar. De spoel waar een haak aan hoort te hangen moet volgens mij vastgelijmd worden aan het frame. Echter heb ik dit niet gedaan en heb hem dmv een plaatje eronder te lijmen verplaatsbaar gemaakt, dat is wel zo echt vind ik. 

De spoel kan nu dus over de gehele lengte van de kraan verschuiven.

Ook een hijsblok met haak zit niet bij de onderdelen, dus heb ik zelf wat in elkaar gezet. Twee schijfjes van karton gemaakt met een perforator, aan elkaar gelijmd en met een stift geel gemaakt. Een zwart gemaakt reepje papier dient als kabel. De haak is uit paper gesneden.

Rechts is hij klaar en komt dus op deze manier aan de kraan te hangen. Zie verderop voor foto's hiervan.

Onderstaande onderdelen zijn die van de kraanbaan, een soort rails. Hierdoor kan de kraan overal in de machinehal komen. Deze heb ik ook weer verstevigd met karton.

De grote tank, de functie hiervan is mij niet bekend.

De generator en de kleine kraan.

Hier staan deze onderdelen op de vloer van de machinehal. Het grote vierkante gat is bestemd voor de turbine en condensator. Op de foto rechts is een zijwand geplaatst en heb ik een rail voor de kraan bevestigd.

De vloer van de machinehal is alleen van papier en dus vrij slap. Als de turbine met condensator straks geplaatst gaan worden zal de vloer door het gewicht door gaan buigen, de vloer hangt namelijk een stuk boven de grond. Daarom heb ik aan de onderkant van de vloer ook weer een extra karton gelijmd, dit geeft hem de goede stevigheid. Rechts zijn beide zijwanden en kraanbanen geplaatst. 

De buitenkant van het gebouw.

Hier is de binnenbouw geplaatst tussen de buitenwanden.

Dakrand aangebracht. Op de witte stroken ligt straks het dak.

 

De smalle staanders aan de buitenkant geplaatst. Ik weet niet waar deze voor dienen, maar ik denk als trappenhuis.

De turbine en condensator zijn geplaatst.

 

En de kraan is geplaatst.

Zicht op ongeveer vloerniveau. De haak aan de kraan is nu ook goed zichtbaar. De condensator hangt onderaan de vloer.

Ook de kraan heb ik niet vastgelijmd, omdat die over de hele lengte van de hal moet kunnen bewegen. Ik moest hem wel wat verhogen, omdat hij anders de grote tank zou raken. Ik heb hiervoor twee kleine stukjes karton onder de beide uiteinden gelijmd.

Het afneembaar dak met ventilatie bovenop. Rechts de dakrand met de stroken waar het dak op komt te liggen.

Het dak is geplaatst en het gebouw van de machinehal is nu ook geheel klaar. Omdat ik de kraan aan de binnenkant heb verhoogd kon het dak er net niet meer op. Daarom heb ik het dak moeten verhogen en dat heb ik ook weer gedaan met kartonnen strips, dit is het zichtbare zwarte deel onder het dak. Het dak heb ik ook weer verstevigd met karton, omdat dit ook een slap geheel was.

Hier is goed zichtbaar dat de vloer en daarmee ook de condensator ver boven de grond hangt. In het echt is deze ruimte vol van buizen en apparatuur dat alles te maken heeft met de condensator en het circuleren van het water. Tegen deze open ruimte komt straks het ketelhuis te staan, tegen het witte vlak met de 1 erop komt straks het bedieningsgebouw te staan.

Het ketelhuis(Kesselhaus)

Dit is het hoogste gebouw van de centrale. Op de schoorsteen en koeltoren(niet bij dit model) na dan, maar dit zijn niet echt vergelijkbare gebouwen als zodanig en zijn bovendien ook niet altijd aanwezig. Het ketelhuis is gebouwd tegen de machinehal aan, uiteraard omdat de stoom die in de ketel wordt geproduceerd zo snel mogelijk bij de turbine moet zijn om deze aan te drijven. Tegen het ketelhuis aan zijn ook de kolenbunkers met daaronder de kolenmolens gebouwd, dit gedeelte kun je dus als onderdeel zien van het gehele ketelhuis.

De ketel zelf met de hoge behuizing daaromheen komen later aan de beurt, maar eerst bouw ik het "Kesselgrundhaus" met het kolengedeelte. Op zich is dit ook al wel een hele klus, vooral omdat alles in elkaar moet passen en moet kloppen.

Op de plattegrond is goed te zien waar het ketelhuis zich bevindt. In de bouwhandleiding wordt geadviseerd om de onderdelen uit de plattegrond te knippen, daarna de onderdelen daarop te lijmen en vervolgens terug te plaatsen op de plattegrond, dat later een houten ondergrond wordt. Ik vond dat bij de eerdere gebouwen nog niet nodig, maar bij het ketelhuis is het toch wel handig.

De bouwplaten voor dit onderdeel.

De behuizing van de buitenkant, binnenkant en het dak.                       De binnenkant staat nu dus meteen op de grondplaat.

De montage van de buitenwanden.

De voorgevel van het Kesselgrundhaus is opengewerkt. In dat open gedeelte komt straks het kolengedeelte te staan, dat ligt hier al op de voorgrond. Er komt een schuifwand in die indien geopend een inkijk geeft op de bunkers en de molens, daarover straks meer.

Dit zijn alle onderdelen voor de kolenbunkers(bovenaan) en molens(onderaan) en dat is best veel knip, snij en vouwwerk. De schijfjes 31B en 31D heb ik niet gebruikt. Ik denk dat deze erbij zitten om de verschillende onderdelen beter met elkaar te kunnen verbinden, dit vond ik dus niet nodig.

Als de onderdeeltjes allemaal zijn gemaakt begin ik eerst met de bunkers aan het plafond van het bunkergebouw te lijmen.

Dan de opbouw van de kolenmolens, deze worden dus onder de bunkers geplaatst. Dat doe ik nu nog niet maar pas als het bunkergebouw op zijn plek staat. Dan pas is de vloer namelijk mooi vlak en is het beter om de molens goed recht neer te zetten.

De steenkool komt in grote, ruwe brokken aan bij de centrale, meestal per schip of per trein en wordt daarna opgeslagen op het zogenaamde kolenveld. Door middel van lopende banden worden de kolen vanaf daar naar de bunkers getransporteerd(deze banden volgen later in het bouwproject). Als de bunkers vol zitten vormt dat op dat moment de totale werkvoorraad voor de centrale.   

De grote brokken worden door de ondergelegen kolenmolens fijngemalen tot zeer fijn steenkoolpoeder. 

Eerder had ik het over een schuifwand, die is hier te zien(7) samen met de reling waartussen hij moet schuiven(6A t/m 6D). Nummers 6A en 6B plak je tegen de binnenwand aan langs het grote vierkante gat, blijf dan wel een stukje van de rand af. Omdat je 6C en 6D hier overheen plakt en deze breder zijn ontstaat er een klein gleufje van boven naar beneden langs het gat. Door dit gleufje schuift straks de wand heen en weer. Ik leg dit even uit voor bouwers die net als mij ook met dit model bezig zijn en even goed hebben moeten kijken hoe je dit moet gaan maken. Er staat namelijk niets over in de bouwhandleiding en op de foto's daarin kun je het ook niet zien. Misschien is het zoals ik het heb gemaakt niet helemaal correct, maar het functioneert in ieder geval wel en ziet er goed uit.

                                                                                                                      Hier lijm ik het bunkergebouw eerst vlak en vast op de vloer.

Dan lijm ik de beide voorste lippen vast tegen de zojuist gemaakte reling (aan de voorwand). Het is hiermee wel opletten dat het gleufje per ongeluk niet dichtgeplakt wordt. Het beste is het om dan een smal strookje papier in het gleufje heen en weer te schuiven, zodat deze niet vastplakt en dus mooi open blijft om later de schuifwand in te plaatsen.

De kolenmolens zijn hier geplaatst op een mooie vlakke vloer.             De schuifwand(voorgevel) staat open...

...half dicht                                                                                                   ...en hier geheel gesloten.

Het Kesselgrundhaus is nu zover af op het dak na. Het dak ga ik pas plaatsen als ik zeker weet dat de ketel en het (hoge)ketelhuis daaromheen goed in het binnenwerk(nrs.1 en 1A) passen. Mocht dat niet het geval zijn, dan kan ik het binnenwerk nu nog eventueel aanpassen.

De ketel

De ketel bevindt zich vanzelfsprekend in het hoge en grote ketelhuis. De ketel is zo groot omdat er bij dit soort krachtcentrales zeer grote hoeveelheden water tegelijk moeten worden verhit tot stoom die nodig is om de turbine(s) te kunnen laten draaien. Hiervoor is dus een zeer grote brandhaard noodzakelijk. De steekvlammen -die vaak tientallen meters hoog zijn- ontstaan door branders in de ketel die het (vanuit de kolenmolens)ingeblazen mengsel van verpulverde steenkool en zuurstof aansteken. De stralingshitte van deze vuurbal kan wel 1600 graden Celsius zijn.                                                                                                                                                                Het te verhitten (zuiver)water wordt door (honderden)kilometerslange buizen gepompt die aan de binnenzijde van de ketel zijn gemonteerd. Omdat dit water al door aftapstoom is voorverwarmd zal dit razendsnel veranderen in stoom. De stoom bereikt dan een temperatuur van ca. 540 graden Celsius en er wordt een (stoom)druk opgebouwd van zo’n 200 bar.                                                              Door deze intense hitte en omdat de ketel van staal is gemaakt treden hier enorme (uitzettings)krachten op, waarop het geheel dus moet zijn berekend. De ketel is daarom opgehangen in een statief in plaats van dat hij op de grond staat. Zou je hem vastzetten, dan zal er door de uitzetting en inkrimping, bijvoorbeeld bij tijdelijke stillegging van de centrale, ernstige schade ontstaan.                                    Mijn project gaat nu verder met het bouwen van dit statief en de ketel zelf.

 

Het statief (of frame)bestaat uit 4 lange staanders en totaal 19 dwarsbalken die de staanders onderling met elkaar verbinden. Dit geheel wordt op een grondplaat gelijmd.

Alle onderdelen van het statief op een rijtje, links alles uitgeknipt, rechts gevouwen.

Om de staanders goed te kunnen lijmen heb ik ze om een vierkant stokje gevouwen dat precies de dikte heeft van de staanders.

De staanders en dwarsliggers zijn klaar dus kan ik ze onderling gaan verbinden. De dwarsliggers hebben na in elkaar gelijmd te zijn een uitstekend haakje gekregen. Dit haakje dient straks ter bevestiging met de staander, het past precies in het gleufje aan de binnenkant van de staander. Om het verbinden wat te vergemakkelijken heb ik een soort mal gemaakt van dik karton(foto rechts). Hierin heb ik vierkante gaten gemaakt die precies de afstand hebben van de plaatsen op de grondplaat(7A-8A-9A-10A). De staanders steek je door deze gaten. Omdat dat een beetje stroef gaat krijg je een vrij stevig geheel, de gaten moeten dus niet te ruim zijn voor de staander, anders heb je er geen stevigheid van. Vervolgens is het aanbrengen van de dwarsliggers goed te doen.

Als je zeker weet dat alle dwarsbalken goed passen kun je ze vastlijmen en vervolgens de mal weghalen. Waarschijnlijk moet je de mal niet te lang laten zitten, want de staanders moeten zich een beetje kunnen "zetten" ten opzichte van elkaar. Ook heb ik gebruik gemaakt van een leeg houten kistje. Steeds als ik een laag(4 stuks) dwarsliggers had vastgelijmd, zette ik het strak in de hoek van het kistje. Zo kan de lijm drogen en wordt het statief mooi recht.

Uiteindelijk wordt het toch nog een redelijk stevig geheel, zeker met de grondplaat eronder gelijmd(rechts).

Dan de ketel zelf, alle onderdelen uitgeknipt of gesneden en gevouwen.

Hij is gelijmd...

...en de meeste onderdelen, waaronder de branders zitten erop.

De ketel heeft aan de onderzijde een taps toelopende vorm. Dit is zo gemaakt omdat bij de verbranding van de steenkool grove afvalresten niet met de rookgassen mee naar buiten gaan, maar onderin achterblijven. Door de schuinte vallen deze resten in een soort bak, waarna ze afgevoerd worden naar een (slak)silo. Deze afvalresten worden uiteindelijk weer gebruikt in de wegenbouw.

Aan de bovenzijde is de ketel wel recht en staan er bovenop een aantal platen, de functie hiervan is mij niet bekend.

Deze platen zijn verbonden met twee dwarsstukken die de verbinding ketel-statief maken. Aan de uiteinden hiervan is een soort haak te zien, die dus blijkbaar ergens achter moet haken, tenminste zo zien ze er uit. Waarschijnlijk is het de bedoeling dat deze komen te rusten op de twee bovenste dwarsliggers van het statief die er iets anders uitzien dan de rest. Op deze dwarsliggers zijn ook de plekken aangegeven waar deze moeten komen zitten.

Echter zijn deze dwarsstukken te kort om bovenop die dwarsliggers te komen liggen en kunnen daar dus ook niet achter haken. Op foto's in de bouwhandleiding is dat ook te zien en zijn de haken afgesneden. Ze hebben de dwarsstukken denk ik gewoon vastgelijmd tussen de dwarsliggers. Waarschijnlijk is het een (fabrieks)fout op de bouwplaat dat ze te kort zijn.

Maar ik zou mezelf niet zijn om daar geen oplossing voor te vinden en die heb ik ook gevonden. Omdat ik wel wil dat de ketel echt komt te hangen aan het statief heb ik aan de bovenzijde van de beide bestaande haken een openingetje gesneden en daar een ijzerdraad doorheen gebracht en vastgelijmd. Dit ijzerdraad heb ik precies zo lang gemaakt dat het net over de dwarsliggers heen komt liggen, aan de uiteinden heb ik het ijzerdraad gebogen. Hiermee haakt het ijzerdraad dus achter de dwarsligger. 

 

Het (te korte)dwarsstuk met het nieuwe ijzerdraad. Op de rechterfoto is de opening te zien waar straks het ijzerdraad doorheen loopt.

De dwarsstukken zijn klaar en met elkaar verbonden d.m.v. de platen(rechts).

De rode plaat is het "dak" van de ketel en is rechts op de daarvoor bestemde plek gelijmd.

Hier is het geheel bovenop de ketel aangebracht, de ketel is nu helemaal af.

De ketel is nu aangebracht in zijn statief. Hier is goed te zien hoe het geheel door middel van de nieuwe haken is bevestigd. De ketel hangt nu echt in het frame, net zoals bij de echte...

Helemaal bovenin de uitlaat voor de rookgassen.

Een bovenaanzicht.

En hier staat hij al even op de plek waar hij uiteindelijk moet komen staan in het ketelhuis. 

Nu de ketel klaar is kan ik verder gaan bouwen aan het hoge gedeelte van het ketelhuis. Hieronder zijn alle onderdelen uitgeknipt.

Het hoge gedeelte bestaat uit twee delen. Het onderste deel verdwijnt straks in het grondhuis wanneer we hem gaan plaatsen op zijn plek. Het bovenste, bredere deel steekt er dan bovenuit, hier worden later ook verschillende onderdelen aan vastgebouwd.

Hier staat hij al even op zijn plek, even kijken of het past. Ik moest nog wel wat aanpassen in het grondhuis, want het onderste gedeelte wilde er niet in zakken. Hier is alles nog los geplaatst en zit dus nog niet mooi recht en aaneengesloten, dat komt later wel...

De bouw van het dak met ontluchters erbovenop. Het zijn dezelfde ontluchters als op het dak van de eerder gebouwde machinehal.

Nu ga ik eerst verder met het bouwen van de denitrificatie-installatie, ofwel de DeNOx-installatie. Deze bevindt zich bovenop het ketelgrondhuis dus naast de ketel.

Bij de verbranding van de steenkool in de ketel ontstaan schadelijke rookgassen die via de bovenzijde de ketel verlaten. Er volgen daarna verschillende bewerkingen om de rookgassen schoner te maken. De eerste daarvan is dus deze installatie wat eigenlijk een hele grote katalysator is. Deze bestaat uit een aantal filters, waarmee stikstofoxiden worden verwijderd. Dit wordt bereikt door hier  ammonia in te spuiten met een (gunstige)chemische reactie tot gevolg. 

De onderdelen van deze katalysator liggen hier bij elkaar.                     Het voorbeeld in de bouwbeschrijving.

Allereerst de binnenkant van de grote bak waar de filters in liggen, het ziet er wel uit als een grote ladekast. Aan de binnenkant was het de bedoeling om in de beide zijkanten inkepingen te snijden en vervolgens naar binnen te vouwen. Hier moeten dan de filters op komen te liggen. Maar dit was een lastig klusje en volgens mij ook niet echt geschikt om de filters te kunnen dragen. Dus heb ik 6 reepjes karton geknipt en op de plaatsen gelijmd waar de inkepingen moesten komen. Dit ging goed en de filters liggen nu mooi op hun plek.

Dan de buitenkant van de bak. Deze wordt helemaal rondom de binnenkant geplaatst.

Aan de zijkanten van de bak ontstaan hierdoor aan de binnenkant grote lege ruimten. Dit maakt het geheel een beetje gammel en lastig om vast te houden bij het plaatsen van de onder -en bovenkant. Daarom heb ik deze ruimten opgevuld met karton, dat maakt het een stuk steviger. Ook houdt het de zijwanden mooi strak en zit er achteraf(als het te laat is) door het vasthouden zeker geen deuk in.

Het plaatsen van de onderkant...

...en de bovenkant.

Aan de voorzijde komt een raamwerk met daarin een schuifdeur. Dit om later te kunnen laten zien waar de filters liggen.

Aan de bovenzijde komt één inlaatkanaal en aan de onderzijde twee uitlaatkanalen.

De filters zijn nu allemaal geplaatst. De deur kan dus dicht en de DeNOx-installatie is klaar.

Dan verder met het dak van het ketelgrondhuis. Naast de DeNOx-installatie bevindt zich hier de kolenbunkerband die de kolenbunkers vanaf de bovenzijde vult met steenkool. Links zijn de onderdelen uitgeknipt en gevouwen, rechts zijn ze bijna klaar.

Het onderdeel linksonder was een erg lastig onderdeel om te bouwen. Het is heel slap en het moest aan de bovenkant aan twee kanten worden gebogen, waardoor je dus een naad krijgt. Die buiging moest precies aansluiten op de ronde zijkanten, wat bijna niet te doen was. Omdat het er niet zo mooi uit kwam te zien heb ik het afgewerkt met twee strips van karton, Ook niet echt mooi, maar het gaat. De aansluiting van het gebogen dakje en de ronde zijkanten is nu wel een beetje weggewerkt, bovendien is het nu een stuk steviger geworden.

Boven de bunkerband zit een afdekkap die weg te schuiven is. Aan de rechterkant is deze dus open en het is de bedoeling dat het stukje papier(zwart) de kap-die door de gebogen vorm onder spanning staat-bij elkaar moet houden. Omdat ik denk dat dat niet gaat lukken heb ik het papier verwijderd en er een stukje gebogen ijzerdraad in gelijmd. Hier wordt hij veel steviger van en houdt de kap dus mooi bij elkaar.

Ook deze onderdelen zijn nu klaar en rechts zijn ze al even los geplaatst op het dak van het ketelgrondhuis, ook de DeNOx-installatie.

Nu verder met het hoge ketelhuis.

Aan de zijkanten van het ketelhuis zijn verschillende dingen aangebouwd. Allereerst zit aan de linkerzijde bovenaan, daar waar de rookgassen de ketel verlaten, een soort korte slurf die de rookgassen geleiden naar de ondergelegen DeNOx-installatie. Deze installatie staat bovenop het dak van het ketelgrondhuis en was dus al klaar. 

Aan de rechterkant zit een rechthoekig onderdeel waarvan de zijkanten rond zijn. Ook zit er over de hele lengte een "glazen" strook, de verbinding met het ketelhuis bestaat uit twee glazen bruggen. Wellicht is dit een trappenhuis en/of liftschacht, maar zeker weten doe ik het niet.

De bouw van dit onderdeel. Om de vorm mooi te behouden en te verstevigen plaats ik aan de boven -en onderkant twee stukjes karton(achterkant van een schrijfblok) met dezelfde vorm. Door middel van het gat in het midden kan ik met een pincet het karton precies op de juiste plaats aanbrengen en vastlijmen. In dit geval zit hij precies onder de rand ivm het dakje en de binnenrand.

De bovenkant is bijna klaar...                                                                         ...op één onderdeeltje na.

Dit dingetje staat er namelijk bovenop, geen idee wat het is.               Het onderdeel is hier af, inclusief de loopbruggen.

Aan de achterzijde van het ketelhuis bevindt zich een lange rechte koker, ook weer met glas ertegenaan. Ook hier weet ik niet van waarvoor het dient. De koker bestaat uit twee stukken die je in elkaar lijmt. Nu heb ik ook weer verstevigingskartonnetjes gebruikt.

Als laatste staat er voor het ketelhuis nog een koker op de grond die door middel van een brug is verbonden met het onderdeel aan de rechterkant. Hier liggen de onderdeeltjes op een rijtje in de juiste volgorde.

Het onderdeel 17D op de vorige foto moet op kop bovenop de grote koker worden geplaatst en is dus de bovenkant van het geheel, met dak en binnenrand. De loopbrug komt daar dan precies tussenin en steekt dus naar rechts uit.

Nu alle onderdelen gebouwd zijn kan ik ze gaan plaatsen op het ketelhuis.

Nu dat gebeurd is kan ik het hele ding gaan opbouwen.

Allereerst plaats ik de ketel in het grondhuis, dat past precies.

Dan kan het grote huis eroverheen worden geplaatst.

                                                                                                                        Het bovenaanzicht.

Het dak is geplaatst en ook de kappen over de kolentoevoerband.

Buiten toont het bouwwerk toch wel veel mooier.

Nog een paar foto's van de voorbeelden in de bouwhandleiding van de bouw van de ketel en het (hoge)ketelhuis. Je begrijpt wel dat als je alleen dit soort foto's hebt om te bouwen, je echt heel vaak moet improviseren.

Ik ben nu met bouwen ongeveer op de helft van het gehele project. Een mooi moment om het bouwverslag in tweeën te splitsen.

Tot zover dus deel 1 van dit unieke, tijdrovende, maar wel leuke project.

Voor het vervolg in deel 2 klik hier.